Χωρισμός Κράτους – Εκκλησίας

Κυκλοφόρησε τις τελευταίες μέρες το παρακάτω σποτάκι από τη Φιλελεύθερη Συμμαχία για τον διαχωρισμό Κράτους – Εκκλησίας:

Αν διαβάσετε τις προτάσεις της Φιλελεύθερης Συμμαχίας για τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας φαντάζομαι θα σας φανούν λογικές και αυτονόητες. Δε θα ήθελα να μείνω όμως μόνο σε αυτό. Στο παρακάτω video o George Carlin αναθεωρεί τις Δέκα Εντολές, κατεβάζοντας τον αριθμό τους σε δύο προσθέτοντας στο τέλος και μία δική του. Παρακολουθήστε τη λογική της αναθεώρησης. Δεν είναι καθόλου επιφανειακή ή αστεία, παρά το γέλιο που προκαλεί στο κοινό. Το αντίθετο, θα μπορούσε να μιλήσει κανείς πολύ για τον ρόλο που έχει δικαίωμα να διαδραματίζει μία θρησκευτική οργάνωση – επίτηδες δε χρησιμοποιώ τον όρο εκκλησία, γιατί δε θέλω ο συνειρμός να περιορίσει το συλλογισμό μόνο στον ελλαδικό χώρο – σε μία σύγχρονη αστική κοινωνία και, ειδικότερα, αν μια κοινωνική ηθική διδασκαλία χρειάζεται θρησκευτική νομιμοποίηση (διαφωτιστικό σε αυτό το θέμα είναι το βιβλίο του Sam Harris, Letter to a Christian Nation, που θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο και στα ελληνικά βλ. παλιότερη ανάρτηση). Μένω στην ‘εντολή’ του Carlin: «Κράτα τη θρησκεία σου για τον εαυτό σου».

Credits
Το μήνυμα της ΦΣ το είδα πρώτη φορά στο blog της Λήδας. Το video του Carlin το ανακάλυψα στο atheoi.ORG, το blog που διατηρεί ο Simon Davis, o οποίος παρουσιάζει με νηφαλιότητα τις θέσεις και την οπτική των άθεων και αγνωστικιστών. Αφορμή για τη σημερινή ανάρτηση ήταν δύο άσχετα μεταξύ τους γεγονότα, αφενός η κυκλοφορία του μηνύματος της Φιλελεύθερης Συμμαχίας και αφετέρου δύο σχόλια που άφησε ο Simon στην προαναφερθείσα ανάρτηση για το βιβλίο του Sam Harris. Και μία διευκρίνηση: συνδυάζοντας αυτά τα δύο videos σε καμία περίπτωση δεν υπονοώ πως τα μέλη της Φιλελεύθερης Συμμαχίας είναι άθεοι. Αν καταλαβαίνω καλά, καταλήγουν στις θέσεις τους από έναν τελείως διαφορετικό, φιλελεύθερο, συλλογισμό για την κοινωνική οργάνωση και όχι από το αν υπάρχει ή όχι Θεός. Το τελευταίο, μάλλον δεν τους προβληματίζει καθόλου· το αφήνουν στην διακριτική ευχέρεια του καθενός.

Ενημέρωση
Εδώ μπορείτε να βρείτε την ομιλία του Sam Harris που ανέφερε ο al3xandr0s.

13 responses to “Χωρισμός Κράτους – Εκκλησίας

  1. Τι είναι αυτή η «διακριτική ευχέρεια»;

  2. Σωστά το αντιλαμβάνεσθε – οι θέσεις του κόμματος για το διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους πιστεύω ότι θα έπρεπε να υιοθετηθούν και από την ίδια την Εκκλησία. Όσον αφορά τις δικές μας (= των μελών του κόμματος) θρησκευτικές πεποιθήσεις, ειλικρινά δεν ξέρω κανενός πέρα από τις δικές μου, δεν κάνουμε έλεγχο θρησκοσύνης ή αθεΐας.

  3. @ Droseltis:
    Μην είναι το αντίθετο της «αδιάκριτης δυσχέρειας»;

  4. Πρώτα ζητώ συγγνώμη για το αποτυχημένο χιούμορ του προηγούμενου σχολίου μου· προσπαθούσα εδώ και ώρα να ανεβάσω αυτό το σχόλιο και το WordPress μου έκανε κόλπα. Θεωρείστε το test comment.

    Στα ονόματα που αναφέρονται στο post θα ήθελα να προσθέσω και αυτό του Christopher Hitchens. Ιδιαίτερα το βιβλίο του «God is not Great: How Religion Poisons Everything» είναι απολαυστικότατο και σας το προτείνω. Το διαβάζω και το ξαναδιαβάζω.

    Όσο για το σποτάκι της ΦΣ …τι να πω; Υποκλίνομαι.

    ΥΓ: Σχόλια για το πως ο καθένας μπορεί να βελτιώσει τη «θεϊκή» σοφία των 10 εντολών έκανε και σε μια σχετικά πρόσφατη ομιλία του στο Aspen Ideas Festival ο Sam Harris.

    Μπορείτε να τη βρείτε στο ακόλουθo link (αν το επιτρέπει η σύνδεσή σας κατεβάστε το QuickTime αρχείο):

    Believing the unbelievable

  5. Στα ονόματα που αναφέρονται στο post θα ήθελα να προσθέσω και αυτό του Christopher Hitchens. Ιδιαίτερα το βιβλίο του «God is not Great: How Religion Poisons Everything» είναι απολαυστικότατο και σας το προτείνω.

    Όσο για το σποτάκι της ΦιΣ …τι να πω; Υποκλίνομαι.

  6. Αγαπητέ W/U, προσπαθώ εδώ και ώρα να ανεβάσω ένα link στα σχόλια μου με το video μιας ομιλίας του Sam Harris όπου μεταξύ άλλων σχολιάζει όπως κι ο Carlin με αρκετή ειρωνία το πόσο απλά κι εύκολα ο καθένας μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την (ούτε καν θεόπνευστη αλλά απευθείας) «θεϊκή» σοφία των 10 εντολών, αλλά το WordPress μ’ έχει σκάσει με τα κόλπα του ―είναι σαφές ότι πρόκειται για άνωθεν παρέμβαση😉

    Ακόμα και όταν γράφω το link σαν απλό κείμενο αρνείται να ανεβάσει το σχόλιο είτε χρησιμοποιώ το Safari είτε το Firefox (είναι λίγο μακρυνάρι είναι η αλήθεια).

    Σου στέλνω με email το link και αν θέλεις κάνε μια προσπάθεια μήπως και εσύ τα καταφέρεις γιατί νομίζω ότι αξίζει.

  7. Δείτε την ενημέρωση. Φαίνεται πως μπερδευόταν o κώδικας μόλις προσθέταμε το url. Το βίντεο διαρκεί περίπου μια ώρα. Al3xandr3 ευχαριστώ.

    Όσο για την ‘διακριτική ευχέρεια’, παρακαλώ τον Averell, ως τον καταλληλότερο από όλους όσοι συμμετέχουν στη συζήτηση, να παρουσιάσει την οπτική της ΦΣ.

  8. Βρέθηκαν τα χαμένα σχόλια. Είχαν κρυφτεί στο akismet (το φίλτρο της wordpress για τα spam). Δημοσιεύω παραπάνω, μπήκε στη σωστή του χρονικά θέση, μία από τις προσπάθειες του al3xandr0u.

  9. «Διακριτική ευχέρεια» – δεν θα τόλεγα έτσι, απλώς οι θρησκευτικές μας πεποιθήσεις (ή η έλλειψή τους) δεν επηρεάζουν τις βασικές αξίες που προτάσσουμε, οι οποίες διαμορφώνουν και την πολιτική μας πρόταση. Κυριότερη από αυτές είναι η ατομική ελευθερία, τόσο ως αυταξία (για μας ανθρώπινη αξιοπρέπεια = ελευθερία), όσο και για λόγους λειτουργικούς: πιστεύουμε ότι περισσότεροι άνθρωποι θα ευημερήσουν (όπως το ορίζουν οι ίδιοι, φυσικά!), εάν απαλλαγούμε ως κοινωνία, αγορά κ.λπ. από άνωθεν – κρατικές – παρεμβάσεις. Και οι άνωθεν του άνωθεν (sic) εξ αποκαλύψεως παρεμβάσεις είναι πολύ περισσότερο αποκρουστέες.

    Το πρόβλημά μας με την Εκκλησία της Ελλάδος δεν είναι το δόγμα που πρεσβεύει. Πρόκειται για έναν οργανισμό, στον οποίον προσχωρούν όλοι όσοι αποδέχονται τις αρχές αυτές – και δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα, εάν ο οργανισμός αυτός ήταν ιδιωτικός, συνεστημένος όπως και οποιαδήποτε άλλη ένωση προσώπων (με τη μορφή Σωματείου, αστικής εταιρείας κ.λπ.). Πρόβλημα ανακύπτει από τη στιγμή που η Εκκλησία της Ελλάδος συγκροτείται (μόνη αυτή από όλες τις οργανωμένες θρησκευτικές κοινότητες) ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Δεν εννοούμε, φυσικά, ότι κάθε θρησκευτική ομάδα θα πρέπει να τυγχάνει τέτοιας κρατικής αρωγής – ακριβώς το αντίθετο: δεν έχει καμμία δουλειά το κράτος να αναμειγνύεται στις μεταφυσικές ανησυχίες των πολιτών του. Αυτό είναι ζήτημα αρχής. Αν προχωρήσουμε όμως και στον τρόπο που λειτουργεί σήμερα η Εκκλησία της Ελλάδος (πέρα από τα απαράδεκτα φορολογικά προνόμια, καθώς και το προνόμιο να «ιερουργεί» σε κάθε κρατική εκδήλωση), θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν πολλά στοιχεία, τα οποία είναι εντελώς απαξιωτικά για έναν κρατικό οργανισμό.

    Επειδή σας κούρασα και πολλοί από εσάς έχετε διαβάσει και τις θέσεις του κόμματος κατά παραπομπή του W/U (τον οποίον ευχαριστώ ιδιαιτέρως), η θέση μας συνοψίζεται στο εξής: πιστεύετε όπου και αν θέλετε, οργανωθείτε για τη λατρεία σας ελεύθερα, προσπαθήστε, αν θέλετε, σε πλαίσια που δεν γινόσαστε ενοχλητικοί τους λήπτες των μηνυμάτων σας, να διαδώσετε τα πιστεύω σας. Αλλά η Πολιτεία δεν έχει καμμία ανάμειξη.

  10. Τελικά βρήκα στο λεξικό τι είναι η «διακριτική ευχέρεια». Δεν ξέρω αν πρέπει να ερμηνεύσω το γεγονός ότι κανένας δεν μπήκε στον κόπο να μου το εξηγήσει ως υπεροψία ή ως άγνοια. Ή άλλα λέμε, άλλα καταλαβαίνουμε.

  11. Συγγνώμη από μέρους μου, νόμισα ότι η ερώτησή σας αφορούσε στη χρήση της έννοιας από τον οικοδεσπότη μας.

  12. @ Droseltis
    ούτε υπεροψία, ούτε άγνοια· είναι όπως είπε ο Averell: θεωρήσαμε ότι η σημασία της πολύ συνηθισμένης αυτής φράσης είναι γνωστή σε όλους· όπως φαίνεται κι εγώ κι ο Averell και ο οικοδεσπότης μας καταλάβαμε ότι ρωτούσατε για το τι σημαίνει σε σχέση με τη ΦΣ.

    Για το δε «αδιάκριτη δυσχέρεια» ξαναζητώ συγγνώμη, αν σας ενόχλησε. Ήταν αυθόρμητη, χωρίς σκέψη αντίδραση.

  13. @ droseltis

    Ούτε άγνοια, ούτε υπεροψία. Απλώς, παρεξήγηση. Όπως ήταν διατυπωμένη η πρόταση κατάλαβα πως η απορία σου αφορούσε την ερμηνεία της συγκεκριμένης φράσης στα πλαίσια των θέσεων της ΦΣ – όπως φαίνεται και όλοι οι υπόλοιποι – και όχι τη λεξιλογική της ερμηνεία, γι’ αυτό και παρακάλεσα τον Averell να σου απαντήσει.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s